The first weeks of school - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tessa Schripsema - WaarBenJij.nu The first weeks of school - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tessa Schripsema - WaarBenJij.nu

The first weeks of school

Blijf op de hoogte en volg Tessa

16 September 2015 | Indonesië, Denpasar

Lieve Allemaal,

Hierbij weer een verslag vanuit het over zonnige Bali!
Maandag 31 augustus was het dan zover, onze eerste schooldag in uniform! We werden allemaal opgehaald met busjes en die brengen en halen ons naar school. Het is ongeveer vanaf het hotel minder dan 10 minuten met het busje, dus dat is prima te doen.
De eerste dag op school begon met een registratie en een voorstel ronde van de leraren. Hierna werden we verwelkomt met een echte balineese dans en een rondleiding door de school. Daarna was het alweer lunch tijd en hadden we even pauze. Na de pauze kwamen verschillende bedrijven zoals een surfschool, duikschool etc. langs om te vertellen wat de mogelijkheden zijn qua deze activiteiten en hadden ze leuke aanbiedingen voor ons. Tevens vertelde de minor coördinator wat we konden verwachten van deze minor en wat het precies inhield. Hierna was de dag afgelopen en gingen we weer met z'n alle terug naar het hotel.

Dinsdag hadden we een leuke guest lecture over het organiseren van Dance festivals hier op Bali. Onwijs leuk, deze man vertelde over hoe hij het festival Dreamfields had georganiseerd hier op Bali en wat er allemaal bij komt kijken, kortom erg interessant! Na de koffie en thee break, waar we toen natuurlijk zeker alweer aan toe waren kregen we een lecture over de cultuur hier op Bali. Erg leuk want er werden ook studenten in echte balinese kleding gekleed en daar werd ook uitleg bij gegeven.

Woensdag konden we uitslapen en hoefde we pas om 11 uur op school te zijn. Dit begon met een introductie over ons research assignment, over wat voor soort event het moet gaan en wat ze precies van ons verwachten. Dit assignment moeten we maken in een groepje van 6 studenten. Toen was het alweer 12 uur, dus tijd voor lunch! Weer een hele uitgebreide lunch met van alles en nog wat, heerlijk! Na de lunch kwam er een mevrouw van Pro-Motion Events een presentatie geven. Zij vertelde wat voor evenementen zij hier op Bali organiseert, tevens doen ze ook veel weddings! (leuk he zus!).

Donderdag stond er een fieldtrip op de planning naar Bali Village. Hier werd ons laten zien hoe Indonesische mensen voornamelijk leven. We werden bij aankomst opgesplitst in twee groepen. Hierna kregen we een rondleiding door de Village. We hebben verschillende activiteiten gedaan, zoals bamboe bladeren vlechten, een offer maken, koekjes gemaakt, uit een koksnoot gedronken en jawel... we gingen natuurlijk ook even naar de rijstvelden. Hier ben ik achter twee koeien de modder door gegaan. Er was een plankje aan het tuig van de koeien gemaakt en daar moest je dan opzitten. Het was 1 modderpoel, waarom ze dit precies deze is voor ons nog steeds een raadsel. Maar het was een onwijs leuke ervaring! Waarschijnlijk moest de grond eerst goed omgeploegd worden, voordat er nieuwe rijstplantjes gepland konden worden. Dit hebben we tevens ook nog gedaan. Na een interessante rondleiding zijn we met z'n alle gaan lunchen en kwam er weer een eind aan onze gezellig fieldtrip!

Vrijdag hadden we nog even kort les en toen was het tijd voor weekend en zat de eerste week op Stenden University Bali er alweer op. Het weekend zijn we lekker hier gebleven en hebben we leuke dingen gedaan in de omgeving. Zaterdag zijn we met een clubje naar Amed gereden, hier hebben we heerlijk aan het strand gelegen en zijn we gaan snorkelen. Amed is een perfecte plek om te snorkelen en we hebben dan ook veel mooie vissen en koralen gezien. Jannik had zijn Go Pro mee, dus heeft ook leuke foto's onderwater gemaakt. Op het strand liepen ook allemaal van die vrouwtjes met massage?? Uiteindelijk met Simone toch maar een heerlijke massage genomen op het strand! Wat een schattige vrouwtjes zijn dat, toen ze klaar waren moesten we zelfs iets in hun boekje schrijven, hilarisch!
Zondag zijn we lekker met nog drie meiden naar Nusa Dua beach geweest. Waauw wat een mooie grote resorts waren daar één en al luxe! Hier hebben we heerlijk op het strand gelegen en hebben we lekker uitgerust.

Naast het hotel zit ook een kleine Warung waar je wat drinken en wat kleine snackjes kunt kopen. De eigenaar ook wel 'Big Papa' genoemd is een super lieve man en geeft om iedereen. Als er wat is kun je altijd bij ze terecht en ze helpen je meteen. Er is ook een klein zit gedeelte waar we s'avonds lekker met z'n alle kunnen zitten onder het genot van een Bingtang of een colaatje. Er komt ook veel lokale bevolking langs, dus er is altijd wel iets te beleven. Er wordt gitaar gespeeld en gezongen, zelfs Het is een nacht van Guus Meeuwis hebben we ze kunnen leren, geniaal!
S'avonds zijn we met één van die jongens die daar bijna elke dag zit mee gegaan naar een straat race, helaas bij aankomst bleek dat er niet gereden werd maar dat het meer een wedstrijd was welke auto het mooiste was. Onwijs leuk om te zien en hele gave auto's! Ze zijn allemaal verbouwd en hebben disco lampjes, harde muziek en sommige zelfs een speciaal ingebouwde houder voor champagne!

Maandag begonnen dat de eerste officiële lessen. We hebben altijd een dag in de week vrij, dus dat is heerlijk! We hebben mijn ons groepje, waarmee ik mijn minor opdracht moet maken afgesproken dat we op onze vrije dagen ook echt vrij willen zijn, dus op de dagen dat we naar school moeten proberen we zoveel mogelijk huiswerk te maken.
School gaat allemaal goed, moeten op zich wel veel doen maar combineren dat gewoon met allemaal leuke dingen op onze vrije dagen! Dan is het goed te doen, haha!

We zijn woensdag op onze vrije dag naar Dreamland geweest, ook een onwijs mooi strand en hebben we heerlijk op van die bedje gelegen.
Afgelopen zaterdag zijn we met een grote groep (12 scooters!) naar Ubud gereden en hebben daar de Tegenungang waterval bezocht. Mooi met een trap helemaal naar beneden en over gammele bruggetjes om dichterbij de waterval te komen. Hierna zijn we met z'n alle Ubud ingegaan en hebben we Monkey forest bezocht. Dit is een groot natuurpark waar allemaal apen rondlopen. Ik vond het doodeng, maar dacht dit moet ik natuurlijk wel meegemaakt hebben als ik op Bali ben. Ik had al expres geen bananen gekocht, want dan komen de apen in groepen op je af gerend. Overal liepen ook werknemers die de apen in de gaten hielden. Je kon indien je dit wou ook een aap op je schouder laten zitten, maar dat durfde ik eigenlijk niet echt aan... haha! Maarja jullie voelen hem al aankomen, op een onverwacht moment sprong er een aap op me tas en ja hij wou er niet meer af! Dat heb ik natuurlijk weer, haha! Maar uiteindelijk met wat hulp sprong hij weer netjes de boom in.

Ik ben van de week ook nog uit school naar Sanur gegaan met de taxi, waar Sjoerd en Lisette op vakantie waren. Een gezellige dag met elkaar gehad en heerlijk genoten. En natuurlijk heerlijk een moijto gedronken! Super leuk om elkaar helemaal op Bali te treffen!

Zoals jullie kunnen lezen vermaak ik me prima hier. Doe veel leuke dingen en we zitten hier in het hotel met ongeveer 80 studenten. Erg gezellig en er wordt veel ondernomen. Want ja we zijn natuurlijk niet helemaal naar Bali afgereisd alleen voor school.
We eten vaak bij een Warung (Nasi Goreng, jammie!) voor 10.000 rupia, omgerekend is dat nog geen euro. Dat zijn kleine tentjes waar ze aan de straat staan te koken. En soms gaan we gewoon naar een restaurant wat eten, waar je dan vaak niet meer kwijt bent dan zes euro.

Kortom weer veel meegemaakt de afgelopen weken! Ondertussen ben ik alweer 4,5 week weg.. de tijd gaat onwijs snel maar we hebben gelukkig nog een lange tijd te gaan hier! Heb gelukkig veel contact met het thuisfront en met vrienden dus blijf van alles op de hoogte!

Heel veel liefs vanuit Bali
xxx

• 16 September 2015 - 19:43

Mama:

Je haalt eruit wat erin zit, en gelijk heb je!
    Wat ben ik blij dat je zoveel meemaakt en zo'n plezier hebt.
    Over een maandje komen we bij je kijken.........Dikke kus X

• 23 September 2015 - 17:23

Papa:

Wat een lekker lang gezellig verhaal Tes.
    Was helemaal vergeten om het te lezen maar erg leuk hoor.